Pesten op het werk? Geef het geen kans

Pesten op het werk? Geef het geen kans

BLOG
Pesten op het werk? Geef het geen kans

Ja, collega’s grappen en grollen graag eens. En zo hoort het ook. Maar als de grappen en plagerijen verglijden in pesten, heb je een probleem. Volgens recente cijfers is 1 op 7 werknemers slachtoffer van negatief gedrag op de werkvloer. Maar hoe pak je dat aan als bedrijf? En hoe voorkom je het? Met deze tips bouw je een anti-pestbeleid uit.

 

1 op 7 werknemers is niet gelukkig

De cijfers zijn hallucinant: 1 op 7 werknemers ondervindt negatief gedrag tijdens de job. Dat blijkt uit een onderzoek van IDEWE, de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk.  Meer dan 3 op 100 mensen wordt echt gepest op het werk. En dat is nefast voor elk bedrijf. Het is algemeen bekend dat gelukkige werknemers beter presteren. Pestgedrag daarentegen verhoogt het risico op ziekte en het langdurig uitvallen van het slachtoffer. Tijd voor actie dus.

 

Wat je als bedrijf kan doen tegen pesten

Stress is een belangrijke voedingsbodem voor pesterijen. Werknemers laten stoom af en collega’s zijn daar de dupe van. De werkcontext speelt dus een cruciale rol. Een goed preventiebeleid vermijdt dat conflicten uit de hand lopen.

“Als er zaken niet door de beugel kunnen, mag er geen schroom zijn om dat te melden.”

“Natuurlijk willen we onze rekruteerders en kantoorverantwoordelijken een optimale werkomgeving bieden”, zegt Benoit Maerten, CEO van Jobmatch.  “Daarom is respect voor elkaar van het allergrootste belang. Op onze werkvloer hanteren we een open communicatie en zijn frustraties bespreekbaar. Als er zaken niet de beugel kunnen, mag er geen schroom zijn om dat te melden.”

 

Preventiebeleid tegen pesten

Deze 3 tips zetten je op weg voor en preventiebeleid tegen pesten:

  • Hamer op respect en communicatie. Pesten wordt niet getolereerd!
  • Leer leidinggevenden hoe ze pesten snel kunnen detecteren en aanpakken.
  • Zorg voor vertrouwenspersonen in het verschillende lagen van je bedrijf. Verlaag de drempel voor een slachtoffer om zijn/haar verhaal te doen.

 

Het belang van een vertrouwenspersoon

Een vertrouwenspersoon is het eerste aanspreekpunt voor slachtoffers van pesten. Een goede vertrouwenspersoon is goud waard. Iedereen die zich niet goed in zijn vel voelt op de werkvloer, kan er terecht voor een babbel. Dat komt de sfeer en de productiviteit van je bedrijf ten goede.

Zich goed voelen op het werk is een basisrecht.

Praten werkt, zeker met een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Onze medewerkers weten dat ze bij die vertrouwenspersoon terechtkunnen. Niet dat het veel nodig is, maar de wetenschap dat er iemand klaarstaat en die kan ingrijpen als het nodig is, schenkt gemoedsrust”, weet Benoit. “Iedereen moet zich goed voelen op het werk. Bij Jobmatch beschouwen we het als een basisrecht.”

De rol van een preventie-adviseur
Uiteraard geldt de gouden regel: beter voorkomen dan genezen. Want een blije werknemer bouwt enthousiast mee aan een gezond bedrijf. Maar als een gesprek met de vertrouwenspersoon niet volstaat, is er nog de preventie-adviseur.

De preventie-adviseur neemt de werkomgeving onder de loep en kan ingrijpen om verder pestgedrag te voorkomen. Ofwel heeft je bedrijf iemand in dienst voor preventie, ofwel kan je een beroep doen op een externe firma.

 

Stippen tegen pesten

Niet enkel op het werk is pesten een belangrijk thema. Ook in de Vlaamse scholen is er al jarenlang veel aandacht voor het probleem van pesten. Zo is er van 22 februari tot 1 maart opnieuw de Week tegen Pesten, waarin het belang van een pestvrije omgeving voor kinderen en jongeren benadrukt wordt.

 

Werkt het preventiebeleid op je huidige job niet zo goed? Check onze vacatures en solliciteer.

Zit je met vragen? Of kom je graag eens op gesprek?
Dan is er altijd een Jobmatch-kantoor in je buurt.
Zoek het dichtstbijzijnde kantoor