7 creatieve sollicitaties

BLOG

Om aangenomen te worden, moet je opvallen. Werkgevers nemen slechts enkele minuten per cv of brief om zich te laten overtuigen. Dus hoe origineler je cv, hoe groter de kans op een gesprek. Wij geven je alvast wat inspiratie. Bye-bye saaie sollicitatiebrieven!

1. Een ‘Twillicitatie’ – solliciteer in 140 tekens

Waarom ben jij de perfecte persoon voor de job? Zeg het in 140 tekens op Twitter. Het marketingbureau ‘Energize’ bedacht de term ‘Twilliciteren, ofwel solliciteren via Twitter. Het lijkt makkelijker dan dat je een sollicitatiebrief moet schrijven, maar je moet over een behoorlijke dosis creativiteit beschikken om een opvallende tweet te schrijven voor je potentiële werkgever.

2. De video pitch

Met een video pitch solliciteer je in de vorm van een filmpje. Het geeft je werkgever de kans om te zien wie je bent en het is de ideale manier om jouw passie, creativiteit en persoonlijkheid te delen met jouw toekomstige werkgever. Klik hier voor tips om een goede video CV te maken. 

Bonus: Barney Stinson ging tijdens “How I met your Mother” nog een stapje verder en maakte "the most awesome video" resume ever.

3. De infographic

Breek met traditie en maak van je cv een infographic. Een infographic is een visuele weergave over een bepaald onderwerp, bestaande uit korte teksten en beeldmateriaal. Ideaal om veel informatie op een eenvoudige wijze weer te geven. Wil je zelf een infographic maken? Check dan Piktochart, Easel.ly en Infogr.am

4. Game on!

Robby Leonardi is een grafisch ontwikkelaar en animatiespecialist. Hij bewees zijn potentieel door van zijn cv een spelletje te maken. Je kan als het ware door zijn skills en ervaring scrollen.

5. De omgekeerde sollicitatie

Programmeur Andrew Horton geeft het begrip sollicitatie een volledig andere betekenis. Vanaf nu solliciteren bedrijven bij hém! Hij heeft een website gebouwd waar werkgevers hem kunnen contacteren.

6. Het eetbare CV

Als je na tientallen sollicitaties nog steeds geen succes hebt, dan moet je creatiever gaan solliciteren. Rob Jervis, een designer in de UK, transformeerde zijn sollicitatiebrief en CV naar een doosje met zelfgemaakte bonbons. Binnen het uur werd Rob opgebeld door verschillende gerenommeerde bedrijven met aanbiedingen voor betaalde stages en sollicitatiegesprekken. 

7. Het interactieve cv

Designer Victor Petit tilt de klassieke sollicitatiebrief naar een hoger niveau. Op de achterkant van zijn cv printte hij een paginagrote afbeelding van zijn gezicht, maar op de plek van zijn mond stond een tekening van een smartphone met een QR-Code. Wanneer de werkgever de code scant, verschijnt de mond van Victor op het scherm. De werkgever kan zijn smartphone op de mond van Victor plaatsen en dan is het net alsof Victor tegen de werkgever praat. Bekijk het hier.

 

Spring eens binnen in het dichtsbijzijnde Jobmatchkantoor en we helpen je graag met nog meer tips!

Zit je met vragen? Of kom je graag eens op gesprek?
Dan is er altijd een Jobmatch-kantoor in je buurt.
Zoek het dichtstbijzijnde kantoor