Onboarding: het middel voor gelukkige werknemers

Neen, het is geen experimentele vorm van skate- of snowboarden. Onboarding is het proces waarbij nieuwe werknemers geïntegreerd worden in een bedrijf. Tijdens deze periode krijgen ze de nodige tools om zich te ontplooien tot de beste versie van zichzelf. Het resultaat? Efficiënte werknemers die nog eens gelukkig zijn op de werkvloer ook.

Waarom is dit belangrijk?

50% van werknemers die ontslag nemen doen dit in de eerste 4 maand van hun tewerkstelling (bron: Society fot Human Resource Management). Dit spreekt boekdelen over hoe een nieuwe werknemer die eerste paar maanden ervaart: nieuwe job, collega’s, omgeving, processen, regels, verwachtingen, etc. Je zou voor minder het bos door de bomen niet meer zien. De oplossing? Strategisch bepaalde onboardtechnieken. Dit zorgt ervoor dat nieuwe werknemers hun weg vinden binnen het bedrijf en na de eerste paar maanden er niet de brui aan geven. Hoe beter de nieuwelingen voorbereid zijn en zich welkom voelen, hoe sneller ze bijdragen tot het succes van het bedrijf. Het grootste deel van ons dagelijks leven spenderen we op het werk, dus is het maar normaal dat we ons er ook thuis voelen.

Onboarding: 5 basics

Als een schoolmeester alle regels en procedures met je nieuwe werknemers overlopen is geen onboarding. Een onboardingprogramma is doordacht, gecoördineerd en een mix van theoretische en praktische elementen. Bovendien is deze op maat van de werkkracht. Verschillende werknemers met uiteenlopende achtergronden, opleidingsniveaus en functies eisen verschillende trajecten. Toch zijn er een aantal elementen die deel uitmaken van een succesvol onboardingtraject.

De basisbehoeften

Het regelen van de basics is belangrijk bij het ontvangen van een nieuwe werknemer. Heeft hij/zij toegang tot het nodige materiaal? Is er een bureau/stoel/computer/etc. voorzien? Wanneer je deze zaken over het hoofd ziet, voelt een nieuwkomer zich (meestal) niet welkom.

Laagdrempeligheid

Het onboardingtraject zorgt dat de werknemer goesting krijgt om te beginnen. Introducties, handleidingen en formulieren worden basic gehouden en schrikken niet af. Bovendien wordt de nodige theorie makkelijk verteerbaar door de praktische uitwerking.

Kennismaking

Met de collega’s én de bedrijfscultuur. Welke collega’s zijn belangrijk voor de workflow? Bij wie kan je terecht voor feedback? Waar staat de koffie? Het is bemoedigend wanneer je de juiste aanknooppunten op voorhand weet.

Stapsgewijs leertraject

Leerdoelstellingen met bijhorende evaluaties zorgen ervoor dat werknemer én werkgever weten wat de verwachtingen zijn. Op deze manier kunnen de verwachtingen ook makkelijk bijgestuurd worden.

Continuïteit

Ook na het onboardingtraject blijft HR-support belangrijk. Een aanspreekpunt voor werknemers zorgt dat ze na hun inburgering niet als een vis op het droge blijven liggen.

Voordelen

Is een onboardingtraject zijn tijd en geld waard? Absoluut. Het zorgt ervoor dat collega’s vanaf dag 1 sterk in hun schoenen staan. Het traject resulteert in een hogere retentie van werknemers en zorgt dat ze gelukkig zijn op de werkvloer. En een gelukkige werknemer is een efficiënte werknemer!
 

Zit je met vragen? Of kom je graag eens op gesprek?
Dan is er altijd een Jobmatch-kantoor in je buurt.
Zoek het dichtstbijzijnde kantoor