Nu al genoeg van je goede voornemens? Pak het anders aan

Nu al genoeg van je goede voornemens? Pak het anders aan

BLOG
Sprong van 2018 naar 2019

Het is januari en je hebt wellicht goede voornemens gemaakt. Maar waarschijnlijk heb je ze ook al verbroken! Maak je er niet druk om, je bent niet alleen. Tegen eind januari zijn meer dan 80 procent van de goede voornemens al doorstreept. Hoe het dan wel moet? Met deze tips maak je voornemens die wél haalbaar zijn.

Geef toe: de meeste voornemens zijn erg voorspelbaar. Waarschijnlijk wil je zoals elk jaar meer bewegen, gezonder leven en afvallen. Of ga je voor drie keer per week joggen, minder koffie drinken en geen fastfood meer op het werk. Vraag maar rond bij je collega’s of vrienden: je zal merken dat goede voornemens rond gezondheid en beweging veruit het populairst zijn. Tegelijk lopen ze het vaakst mis.

Goede voornemens in de gym

De belangrijkste reden waarom voornemens fout lopen

Een nieuw jaar, nieuwe plannen. Logisch toch? En net daar wringt het schoentje, want 1 januari is de slechtst mogelijke dag om aan je goede voornemens te beginnen. Je bent er gewoon nog niet klaar voor. Er valt nog veel te veel te vieren: je staat nog met één been in de feestdagen en alles wat erbij hoort. Er zijn nog kroketten over en de nieuwjaarsrecepties met wensen, taart of schuimwijn volgen elkaar in hoog tempo op. Slechte timing dus.

Hoe je voornemens maakt die je wel houdt

De moraal van het verhaal? Het is niet realistisch om aan het begin van het jaar je hele leven om te gooien. Maar geef jezelf een tweede kans. Met deze concrete tips maak je een succesvolle doorstart vanaf morgen. Of op een ander strategisch moment:

Maak je voornemens concreet

Gezonder leven, actiever zijn en gewicht verliezen: algemene doelstellingen motiveren weinig. En wanneer zijn ze al of niet geslaagd? Zet elk goed voornemen om in een concreet resultaat dat je wil bereiken. Bijvoorbeeld: drink geen alcohol meer op weekdagen, ga op vrijdagmiddag een rondje joggen met je collega’s of raak tegen 2020 vijf kilo kwijt. Voor welke doelen ga jij?

Hou het realistisch

Je bikini of zwemshort ligt al klaar voor je zonnevakantie. Nu nog je summer body. Op een halfjaar 15 kilo afvallen is niet realistisch. Ga voor haalbare resultaten. Twee kilo verliezen tegen de zomervakantie? Check! En beloon jezelf gerust als je je doel behaalt. Want nooit meer snoepen of een lekker glas wijn drinken? No way.

Begin op een goed moment

Dat 1 januari niet het ideale moment is om je leven te beteren, daar zijn we ondertussen uit. Wanneer ga je dan wel voor je goede voornemens? Wanneer je er helemaal klaar voor bent. Bijvoorbeeld als je laatste sigaretten en al de restjes van het feestmaal op zijn. Uit een onderzoek van StickK blijkt dat augustus het beste moment is om je goede voornemens te lanceren.

Vertel je plannen aan anderen

Deel je goede voornemens met je vrienden en familie. Zij kunnen je steunen tijdens een moeilijk moment. Ze vragen geregeld hoe het ermee gaat en zo blijf jij gemotiveerd. En – niet onbelangrijk – je geeft minder snel op als iemand op de hoogte is van je doelen. Dat is soms net dat extra duwtje dat je nodig hebt.

Durf origineel zijn

Je hoeft niet dezelfde voornemens te maken als je partner, vriendengroep of je medewerkers. Ga voor je eigen wensen en verlangens, ook als die niet voor de hand liggen. Misschien ben je wel aan een nieuwe professionele uitdaging toe. Check regelmatig de vacatures en solliciteer voor je droomjob.

Gezonder eten, meer sporten: allemaal goed en wel, maar onthoud vooral dat je doet waar je zelf goesting in hebt. En betekent dat dat je het jaar start met een goed voornemen? Des te beter. We wensen je sowieso veel succes en plezier in 2019. Op de werkvloer én thuis.

proost op gebroken voornemers
Zit je met vragen? Of kom je graag eens op gesprek?
Dan is er altijd een Jobmatch-kantoor in je buurt.
Zoek het dichtstbijzijnde kantoor