Geef je leiderschaps- en communicatieskills een boost: 5 tips

Geef je leiderschaps- en communicatieskills een boost: 5 tips

BLOG
leiderschap

Of je nu op zoek bent naar een nieuwe uitdaging of gelukkig bent in je huidige functie: straffe leiderschaps- en communicatieskills zijn onbetaalbaar. Wil ook jij deze vaardigheden een boost geven? Het lukt je met deze handige tips.

Tip 1: leer actief luisteren

Een echte leider heeft niet enkel oren naar feitelijke informatie, maar geeft aandacht aan de volledige boodschap. Door actief te luisteren, laat je je gesprekspartner zien dat je écht wil weten wat er juist aan de hand is. Maak oogcontact (zonder te staren!) en neem een open lichaamshouding aan. Laat je gesprekspartner weten dat je bij de les bent door af en toe te knikken en hummen. Geef je werknemer voldoende ruimte en stiltes om zijn verhaal te doen. Herhaal ten slotte via vragen of parafrases wat de ander zei. Zo bevestig je dat je de volledige boodschap begrepen hebt.

Tip 2: laat mensen zélf leiding nemen

Soms is het belangrijk om een deel van je leiderschap uit handen te geven en in te zetten op persoonlijk en teamgericht leiderschap. Geef je werknemers de kans om zelf initiatief te tonen. Het stimuleert zowel hun zelfvertrouwen als het vertrouwen in jou en de organisatie. Bedrijven als Google geven hun werknemers bijvoorbeeld elk week de kans om aan een zelfgekozen project te werken.

Tip 3: betrek iedereen van in het begin

Staan er belangrijke beslissingen in de agenda? Dan is het niet de bedoeling om die enkel aan het bestuur bekend te maken en je andere werknemers in het ongewisse te laten. Betrek je volledige team zo snel mogelijk. Zo zijn je mensen zich goed bewust van de verandering die op til is en waarom die zo cruciaal is voor het bedrijf. Een betrokken medewerker is sneller geneigd om zijn beste beentje voor te zetten dan iemand die louter doet wat hij ‘moet’ doen.

Tip 4: verander eens van team

Neem eens een kijkje op een andere afdeling. Samenwerkingen over de verschillende afdelingen heen dwingen je om je soft skills uit te breiden. Het hoofd koel houden in stressvolle situaties, omgaan met verschillende persoonlijkheden en deadlines, prioriteiten stellen en het juiste jargon hanteren, zijn hier slechts enkele voorbeelden van. 

Tip 5: de boog kan niet altijd gespannen staan

Voorzie genoeg attenties voor je werknemers. Het is zeker niet de bedoeling om hier met de zotste dingen voor de dag te komen. Breng eens verse soep of een andere lekkere traktatie mee onder de middagpauze, vervang je wekelijkse teamvergadering door een wandelmeeting, vier successen met het volledige team of laat je werknemers op vrijdag een uurtje vroeger het weekend in springen. Het zijn de kleine dingen die vaak het meest betekenen.

Op zoek naar een nieuwe uitdaging? We helpen je graag

Ben je op zoek naar een gloednieuwe professionele uitdaging? Onze consulenten zien je graag komen en helpen je verder met advies op maat. Neem contact met ons op.

Zit je met vragen? Of kom je graag eens op gesprek?
Dan is er altijd een Jobmatch-kantoor in je buurt.
Zoek het dichtstbijzijnde kantoor